Media Kapak

Lebih 100 0rang Banduan Wanita Di Dalam Penjara Ini Mengandung Setiap Bulan!! Lebih 100 0rang Banduan Wanita Di Dalam Penjara Ini Mengandung Setiap Bulan!!
Video Penuh Di Akhir Artikel Penjara wanita tentu isinya adalah narapidana wanita. Di Amerika Serikat, ada penjara khusus untuk wanita, tapi anehnya sering ada... Lebih 100 0rang Banduan Wanita Di Dalam Penjara Ini Mengandung Setiap Bulan!!

Video Penuh Di Akhir Artikel

Penjara wanita tentu isinya adalah narapidana wanita. Di Amerika Serikat, ada penjara khusus untuk wanita, tapi anehnya sering ada kejadian narapidana wanita yang hamil. Nah, bagaimana ya keadaan mereka disana?

Berdasarkan laporan dailymail, penjara negara bagian California (Valley State Prison) adalah penjara wanita terbesar di dunia. Setiap bulan, terdeteksi kurang lebih 120 wanita hamil disana, dan setiap tahunnya ada sekitar 340 bayi yang lahir di penjara itu.

Penjara khusus wanita Setiap tahun ada lebih dari 300 bayi yang lahir, hanya sebagian saja yang tinggal bersama ibunya.

Pemerintah California memberikan program yang memungkinkan ibu dan anak tinggal bersama, tapi tempat tidur yang tersedia sebenarnya terbatas, hanya ada 75 kasur, sebagian besar dari mereka hanya bisa memilih membiarkan anaknya diadopsi oleh orang lain atau di kirim ke panti asuhan.

Ada juga yang memberikan anak mereka kepada teman atau saudara mereka, tapi kebanyakan dari mereka berasal dari keluarga menengah ke bawah, sehingga lingkungan mereka pun tidak bagus untuk pertumbuhan anak.

Hal ini benar-benar berita yang yang menyedihkan. Dengan lahirnya 340 bayi per tahun, hanya ada 75 kasur yang tersedia.

Tidak seperti penjara pria, di penjara ini tidak ada pemisahan berdasarkan kejahatan yang dilakukan dan keadaan disana menjadi berbahaya, dari pencuri biasa hingga pembunuh, semuanya dijadikan satu, termasuk narapidana yang sedang hamil.

Para narapidana hamil ini bisa mengandalkan suami mereka untuk membawakan makanan bergizi ketika menjenguk.Meskipun begitu, seorang ibu hamil tinggal di penjara, pasti mengerikan.

Empat pengawal penjara di utara Vietnam telah digantung tugas selepas mengaku bersalah atas tuduhan cuai hingga menyebabkan seorang banduan wanita yang menunggu hukuman gantung sampai mati hamil.

Insiden itu bermakna, hukuman mati banduan wanita itu terpaksa ditukar menjadi penjara seumur hidup selepas kelahiran anaknya itu lapor media pada Selasa lepas.

Akhbar The Thanh Nien melaporkan Nguyen Thi Hue, 42, telah ditahan pada tahun 2012 kerana mengedar dadah dan dijatuhkan hukuman mati pada tahun 2014. Mahkamah juga telah menolak permohonan rayuannya pada tahun yang sama.

Akhbar itu juga melaporkan, ketika berada di dalam penjara, Hue telah merasuah seorang banduan lelaki $2,300 untuk membuatnya supaya hamil.

Banduan berusia 27 tahun itu dikatakan telah memasukkan air maninya di dalam beg plastik bersama picagari untuk diberikan kepad Hue. Hue kemudian menyuntik air mani banduan lelaki tersebut ke dalam rahimnya sendiri. Beliau kemudiannya dilaporkan hamil dan dijangka melahirkan anak dalam masa dua bulan lagi.

Mengikut undang-undang Vietnam, hukuman mati seseorang banduan wanita akan ditarik balik dan dikenakan penjara seumur hidup jika mempunyai anak berusia tiga tahun ke bawah.

Pihak polis di wilayah Quang Ninh tidak dapat dihubungi untuk penjelasan.Pada tahun 2007, dua pengawal penjara di Utara Hoa Binh telah dipenjara selama lima tahun kerana menyalah guna kuasa dengan membenarkan banduan wanita hamil bersama seorang banduan lelaki.