Media Kapak

Doktor Menemui Surat Wasiat di Beg Tangan Jenazah Wanita Ini , Isinya Sangat Mengejutkan Doktor Menemui Surat Wasiat di Beg Tangan Jenazah Wanita Ini , Isinya Sangat Mengejutkan
Seorang wanita berusia 71 tahun telah menghembuskan nafasnya di hospital. Kematiannya menjadi tular setelah doktor menemukan sepucuk surat wasiat yang menyayat hati. Diambil dari... Doktor Menemui Surat Wasiat di Beg Tangan Jenazah Wanita Ini , Isinya Sangat Mengejutkan

Seorang wanita berusia 71 tahun telah menghembuskan nafasnya di hospital. Kematiannya menjadi tular setelah doktor menemukan sepucuk surat wasiat yang menyayat hati. Diambil dari Babab.net, wanita itu telah meninggal dunia selama dua hari, namun tidak ada seorang pun keluarganya yang datang. Anak lelaki wanita itu bernama Imran berusia 53 tahun menderita cacat bisu. Pada awalnya dia hanya mendapat khabar yang ibunya sakit khamis lalu.

Sebelum kematiannya, warga emas itu telah menulis surat wasiat untuk meminta seseorang yang membaca suratnya untuk menguruskan jenazahnya jika dia meninggal.

Ini adalah disebabkan anaknya tidak mampu untuk menguruskannya. Dia juga meminta agar wajahnya ditunjukkan pada anaknya setelah di kafankan sehingga anaknya tahu bahawa dia telah pergi.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung mengatakan bahawa surat tersebut ditemui di dalam beg tangan almarhum ketika staf hospital ingin mencari dokumen pengenalan diri almarhum.

Awal tahun ini, dia pernah berkata tentang masa depan anaknya dan bagaimana untuk menguruskan jenazahnyanya jika meninggal.

Dia risau anaknya mungkin tidak tahu menguruskan jenazahnya dan berharap orang lain dapat membantu, katanya.

Menurutnya, mereka bahkan tidak mengetahui adanya surat tersebut dan percaya surat itu sentiasa berada di dalam begnya.

Hasil post-mortem tersebut, wanita itu meninggal dunia karena penyakit jantung.

Penyelidikan awal mengatakan wanita itu telah meninggal dunia pada hari Selasa sebelum mayatnya ditemui oleh penduduk kampung pada hari Khamis di rumah tersebut dan kematian itu diklasifikasikan sebagai kematian menngejut.

Sementara itu, Imran, yang berkerja sebagai pembantu di Community Rehabilitation Centre, akan meneruskan hidupnya bersendirian.

Sumber: www.merdekasiana.com

Artikel Berkaitan:

Jenazah Ini Diikut Oleh Ribuan Kucing. Inilah Yang Dilakukan Almarhum Semasa Hidupnya..

Semua yang terjadi pasti ada hikmahnya, jika dialami dan diambil oleh orang-orang yang berakal, bijaksana, dan berpikir. Banyak kisah yang menceritakan teladan dan contoh yang baik dan layak diikuti.

Sebuah cerita dari Habib Munzir Bin Fuad Al Musawwa berikut ini, bisa kita ambil hikmakmnya, mengenai hikmah dari apa yang dianggap sepele oleh sebagian orang, namun ternyata bermanfaat bagi makluk Allah yang lain.

Kisah tersebut bertopik ”Jenazah Wanita Yang Diikuti Banyak Kucing ”. Al- Habib menceritakan.

Seorang Wanita Yang Jenazahnya diikuti Banyak Kucing  Terjadi beberapa waktu silam. kala itu Al-Habib masih di Tarim, Hadramaut.

Tinggal beberapa lama di kota syihir. Saat itu , ada seorang wanita tua wafat, suatu hari beliau melihat jenazah tersebut diusung. Tapi ada satu kejadian yang ganjil.

Apa yang ganjil?

Ketika jenazahnya diusung, banyak orang yang mengusungnya, di samping itu ada pula ratusan atau mungkin ribuan ekor kucing turut mengantarkan jenazah tersebut.

Ini ganjil, aku fikir ada jenazah diikuti ratusan ekor kucing dan baru ini aku melihatnya. Ketika aku bertanya– tanya, kenapa ini? Kata Habib Munzir. Mereka memuji wanita tua yang wafat itu alaiha rahmatullah.

Ya, memang, di masa hidupnya , nafkahnya dicukupi oleh anak – anaknya, kerjanya tiap pagi pergi ke pasar mengambil kepala – kepala ikan yang terbuang dan ditaruh di sebuah gerobak dan kemudian wanita tua tadi melemparnya kepada semua kucing yang ada di jalanan.

Bertahun – tahun hal tersebut dilakukan sang wanita tua tersebut, hingga tiap pagi, ratusan kucing berjajar di jalanan menunggu makanan yang diberikan dari wanita tua itu.

Kemudian ketika ia wafat, ribuan ekor kucing itu mengantarkan jenazahnya. Berhari –hari puluhan ekor kucing tidak meninggalkan kuburnya.

Sungguh, bahwa Islam adalah agama rahmatan lil’allamin yang mengajarkan kita untuk selalu memuliakan setiap makluk ciptaan Allah.